2. listopadu 2009

Symbolika barev aneb proč třeba právě borůvka



Borůvka
Před krátkým časem jsem provedl redesign stránek web-revolution.cz a vůbec změnu celého firemního CI. Samozřejmě došlo i na otázky, proč právě zelená a modrá (která je, jak známo, pro blázny dobrá) a proč právě borůvka.

Odpověď je jednoduchá: a proč ne?


Když se lidé začali vrtat v písních Beatles a pak se ptali brouků, jestli je tam skryté tohleto a támhleto, tak Paul McCartney jen poznamenal: „Kdokoli může cokoli vykládat jakkoli.“ Platí to také o někdy až příliš přeceňované symbolice barev.

Z nejrůznějších pramenů si můžete načíst spoustu věcí o symbolice barev. Pokud takové výklady potřebujete k životu, pak tu zkusím vyložit něco i o symbolice a působení použitých barev.

Zelená


Zelená je barva vnímaná obvykle jako symbol přírody, života a světa pocitů. Téměř ve všech odstínech působí svěže a mladě, evokuje růst, znovuzrození, harmonii, stálost, vyrovnanost a pozitivní vztah k přírodě.
Základní odstín zelené je tepelně neutrální, čím více k žlutozelené, tím teplejší a čím blíže k akvamarínu, tím studenější pocit vyvolává.
Zelená podle psychologů a dalších odborníků uklidňuje nervy, je příjemná pro oči, nepůsobí agresivně. Je otevřená a podněcuje ke kontaktu.

Modrá


Modrá barva znamená klid, uspokojení, soulad, důvěru, stálost. Často symbolizuje oblohu a moře – nekonečné možnosti. Zvláště světlemodrá působí přivětivě, citlivě až něžně, vyvolává představu prostoru a ticha. Také modrá je klidná a neagresivní a pro oči je příjemná.

Mimochodem, kdysi jsem viděl studii, která hodnotila barvy webových stránek. Algoritmus vycucal z každé hodnocené stránky čísla odstínů barev a plochu, kterou pokrývají, a hodil to do databáze. Přes 30% stránek bylo světle modrých. O zbytek se dělily ostatní barvy tak, že žádný odstín neměl víc než 10%. Modrá je prostě kchůl :-)

Naše nové firemní barvy tedy mají navozovat pocit rostoucí stabilní společnosti, která má svěží myšlenky a jejíž zákazníci a partneři jí mohou důvěřovat.

Barevný vzorník

Švýcarský psychiatr Prof. Dr. Max Lüscher (nar. 9. 9. 1923 v Basileji) vypracoval a publikoval test barev, který je dodnes široce využíván jako diagnostický nástroj v psychologii. Lüscher zkoumal vnímání barev a na základě dlouhodobého pozorování sestavil tabulky přiřazující barvám určité pocitové, symbolické a charakterové vlastnosti.

Podle Lüscherova testu si zelenou, resp. modrozelenou jako svou oblíbenou barvu vyberou lidé stateční a houževnatí, jdoucí pevně za svým cílem a kteří se nezaleknou překážek. Často mají sklon pečovat o druhé, péče však může přejít k pokusu je ovládat a kontrolovat. Touží po obdivu a uznání.

A co ta borůvka?


Mohl bych si samozřejmě začít vymýšlet kupu více či méně kostrbatých borůvkových symbolik. Třeba že tak jako borůvka nejsme letničkami, ale vytrvalou rostlinou, že kulatý plod symbolizuje svět a bezhraniční prostor internetu, že uvnitř krvavá šťáva odkazuje na revoluční postupy a bla bla bla. Pravda je taková, že jakmile jsem si definoval dvě nové základní barvy, které chci pro Corporate Identity používat, tak jsem si tyto barvy nastavil ve vyhledávacím algoritmu fotobanky a nechal si vyjet fotky s podobnou barevnou škálou. Fotka borůvkového listí mne na první pohled jednoznačně zaujala, protože báječně k novému logu barevně ladila. A to je všechno.

Borůvkové listí

Žádné komentáře:

Okomentovat

 

.